4 tips om van het Ekster-syndroom af te komen

4 tips om van het Ekster-syndroom af te komen

Helaas is Ekster-syndroom geen officiële diagnose maar het kan je online business wel een verkeerde richting geven.

Als ondernemer hebben we verschillende verantwoordelijkheden en als je ziek bent heeft dat best grote consequenties. Maar er is er een die ingrijpende, langdurige effecten heeft op je bedrijf. Het heet het “Ekster-syndroom”. Ook wel de ‘glimmende dingen ziekte’ genoemd. In het Engels wordt dit “Shiny object syndrome” genoemd. Als je daar last van hebt dan wordt het tijd om actie te ondernemen als je wilt dat je onderneming slaagt.

Het Ekster-syndroom in actie

Als je het goed bekijkt dan is dit Ekster-syndroom eigenlijk een afleidingsziekte en het raakt vaak online ondernemers omdat deze unieke kwaliteiten bezitten. Online ondernemers zijn over het algemeen zeer gemotiveerd.  Ze snakken naar nieuwe technologieën en ontwikkelingen. En ze zijn zeker niet bang om nieuwe projecten te starten en nieuwe dingen te maken.

Normaal gesproken zijn dit geweldige kwaliteiten, maar op het moment dat Ekster-syndroom toeslaat dan worden ze gedwongen om project na project na te jagen, verandering na verandering, online programma na online programma. Ze nemen nooit genoegen met wat ze hebben.

Het is vernoemd naar die vogel die we allemaal kennen: de Ekster. Die vogel die gek is op glimmende dingetjes. Bij het Ekster-syndroom is de ondernemer als een Ekster op zoek naar glimmende dingen. Mooiere, betere dingen waarmee ze nu echt gaan slagen of het maken. Op het moment dat ze een nieuw ‘glimmend’ ding hebben en zien wat het precies is, dan verliezen ze meteen interesse en gaan op zoek naar het volgende glimmertje.  Voor online ondernemers kunnen deze glimmertjes van alles zijn. Denk aan nieuwe marketingstrategieën, een nieuw online programma om te volgen, een nieuw tooltje of programmaatje om het werken nog efficiënter te maken, een nieuwe business coach die nu echt gaat helpen met doorbreken of een nieuwe salespage of website.

Wanneer het Ekster-syndroom echt heel slecht wordt

Je business relevant blijven houden en nieuwe ontwikkelingen bijblijven zijn geen slechte doelen. Maar als het Ekster-syndroom welig tiert dan hebben online ondernemers last van de volgende nadelen:

  • onvermogen om projecten af te maken
    Als je al enthousiast wordt over een nieuwe project voordat je het eerste hebt afgerond dan loop je het risico iets af te breken voordat je echt resultaten ziet. Stel dat je tijd en energie in SEO stopt voor een paar maanden en dan een hele andere strategie gaat volgen, dan krijg je nooit de effecten te zien van je eerste inzet.
  • het slecht plannen van je ideeën en richtlijnen
    Mensen met het Ekster-syndroom hebben de neiging zich te richten op de nieuwigheid van het nastreven van een bepaalde strategie, of een bepaalde verandering, in plaats van de strategie of de verandering zelf. Ze vinden het idee van een nieuw product maken geweldig en beginnen er enthousiast aan te werken, maar ze hebben geen lange-termijn plan over hoe ze dat idee verder gaan uitwerken. Dit leidt tot onderontwikkelde ideeën en niet-gerealiseerd potentieel.
  • een gat in de hand
    Er zijn honderden technologische hulpmiddelen voor bedrijven die indrukwekkend, effectief en ronduit leuk zijn om te gebruiken. Als je je echter abonneert op al die services of als je van platform naar platform springt, dan ga je zoveel geld uitgeven dat deze hulpprogramma’s meer kosten dan opbrengen.
  • weggooicultuur
    In de weggooicultuur gooien we liever dingen weg omdat het makkelijker is dan dat we kijken of we iets kunnen repareren. Zo ook met salespages en websites. Je hebt het gevoel dat het niet werkt en gaat op zoek naar een nieuwe. Zonder dat je weet of de ouder goedkoper gerepareerd kan worden.
  • het verwarren van potentiele klanten
    Je bent niet de enige die geraakt wordt door jouw beslissingen en constant veranderende momentum. Als je de richting van je bedrijf te vaak verandert, dan kunnen je potentiele klanten je niet bijhouden. Zij zien projecten waar je mee bezig bent ineens verdwijnen of snappen niet meer waar je mee bezig bent. Uiteindelijk kan dit leiden tot het verliezen van volgers en dus omzet.

Hoe kom je van Ekster-syndroom af?

  1. Laat ideeën even sudderen voordat je ze lanceert.
    Voordat je begint te werken aan dat nieuwe project dat ‘alles zal veranderen’, neem je even de tijd. Doe wat meer onderzoek naar het idee en denk na of dit het beste gebruik van de middelen van je bedrijf is. Niet elk idee hoef je meteen uit te voeren, en als je jezelf deze “buffertijd” geeft, kan dat je een overhaaste beslissing besparen.
  2. Communiceer met je doelgroep
    Je hebt vast wel wat klanten waar je op erg goede voet mee staat. Praat met ze als je een nieuw idee hebt. Vraag wat zij vinden en luister naar hun perspectief, bedenkingen en behoeftes. Ze helpen je het te realiseren als je te snel gaat en als je besluit om toch door te gaan, zullen ze blij zijn dat je het met hen besproken hebt.
  3. Set zowel korte als lange termijndoelen voor elk nieuw project.
    Rem af als je van versnelling wilt veranderen. Zet lange termijndoelen voor elk project, inclusief hoe lang dit zou moeten duren. Zet korte termijn doelen om goed op te starten.
  4. Geef projecten alleen op wanneer nodig
    Zodra je je lange termijndoelen hebt dan geef je je project niet op totdat je er bent. De enige uitzondering is natuurlijk als het project je meer gaat kosten dan je voorzag of je verdient, of als de markt zodanig verander is dat je project niet meer levensvatbaar is.

Gelukkig kun je geen echte diagnose voor Ekster-syndroom krijgen. Het is meer een probleem met hoe je over je onderneming denkt en welke keuzes je maakt om je onderneming te ontwikkelen.  Zodra je doorhebt dat je gevoelig bent voor Ekster-syndroom dan kan je je gedrag corrigeren en compenseren, zodat je uiteindelijk een betrouwbaarder pad voor jezelf en je bedrijf creëert.

Ik heb dit blog geschreven om te delen met lotgenoten. Ekster-syndroom is echt en ik herken mezelf erin. Jij ook?
Wat doe jij en wat is de oplossing ervoor? Laat je het me weten in de reacties hieronder?

9 kenmerken van een klantentrekkende site

9 kenmerken van een klantentrekkende site

Een website die wél werkt en dus klanten trekt, converteert, verkoopt of welk doel je er ook mee hebt, heeft negen belangrijke kenmerken.
Zo’n website is eigenlijk verplicht voor elk bedrijf. Je website kan je bedrijf op meerdere vlakken helpen. Het kan je helpen met het opbouwen van je geloofwaardigheid, het kan je bedrijf promoten, het kan nieuwe potentiele klanten aantrekken en kan op langere termijn meer verkopen genereren. (meer…)

Elk vogeltje ….

Elk vogeltje ….

Je eigen toon vinden

Ben je ondernemer geworden, moet je gaan verkopen. De een vindt het leuk. De ander wat minder.
Als je de gedachte aan ‘verkopen’ los kunt laten en je het idee eigen kunt maken dat de enige manier  om  succesvol te  ondernemen, het aangaan  van een innige relatie met je potentiële klanten is, ben je een eind op weg.
Misschien heb je ons boek gratis aangevraagd (tegen verzendkosten)  en ook gelezen. Dan weet je dat taal het belangrijkste instrument is dat je tot je beschikking hebt.

Taal is een expressie middel. Woorden laten zien wie je bent. Woorden zijn, als het goed is een reflectie van je persoonlijkheid. Woorden die je gebruikt bepalen dus je ‘brand’.
Het vinden van de woorden die bij jou passen is daarom een van de belangrijkste zaken die  je hebt te doen als ondernemer.
Klakkeloos woorden gebruiken die anderen ook gebruiken en die ogenschijnlijk ‘werken’ is geen goed idee.
Je wilt geen kloon zijn van iemand anders. Dus: zoek je eigen woorden.
Zo doe  je dat:

  1. Vraag  aan collega ondernemers welke woorden jij vaak gebruikt als je het over je werk hebt.
  2. Vraag aan je familie,  vrienden en kennissen welke woorden je vaak gebruikt.
  3. Lees blogs van andere mensen met een ander doel; welke woorden spreken je aan, welke niet?
  4. Lees je eigen blogs terug en lees je teksten op je website. Gebruik je daar andere woorden dan dat je in het dagelijkse leven gebruikt?
  5. Als dat het geval is, hoe groot is het verschil?
  6. Maak een top 10 van de leukste woorden die je kent en waar je je senang bij voelt (mooi woord vind ik dat;-)
  7. Kijk of je die op een natuurlijke manier door al je uitingen kunt verweven.

Het vinden van je eigen tone of voice is een proces. Bewustzijn ontwikkelen ten aanzien van de manier waarop je taal gebruikt is een eerste stap.

Laat je hieronder weten wat jouw favoriete woorden zijn?
We horen het graag..
Marjan & Denise

Waarom wil jij een website?

Waarom wil jij een website?

Je komt huppelend de KVK uit, de inkt van je inschrijving is nog niet eens droog. Er dwarrelen 123582 gedachten door je hoofd.
Misschien heb je al een klant (of twee) dus je kunt direct aan de slag.
Er moeten toch ook nieuwe klanten komen…wat heb je nodig?

Als eerste een website…
(meer…)

Hoe zit het met de backup van je website?

Hoe zit het met de backup van je website?

70% van ondernemers verloren gegevens (of zullen die verliezen) door per ongeluk verwijderen, het falen van een harde schijf of een systeem, virussen, hacks of een andere ramp!

Recentelijk had ik een aantal klanten met gecrashte laptops en website problemen.
En pas achteraf realiseerden ze zich dat ze regelmatig backups hadden moeten maken.
Ja, ik weet het. Backups maken is net zo leuk als flossen, maar er komt een dag dat je je tandvlees of je bestanden wilt. (meer…)

Sleazy salespage of een sexy salespage

Sleazy salespage of een sexy salespage

Een supersexy en effectieve Salespage maken?

Eitje.
Je huurt gewoon iemand in die het schrijven van salespages tot kunstvorm verheven heeft en betaalt een paar honderd eurootjes voor één, jawel, êén pagina.

Kreatief met kurk

En vervolgens betaal je nog zoiets voor je lanceermailtjes, social media advertenties en je landingspagina.
Of je knutselt zelf uren en uren aan je tekst om uiteindelijk met de moed der wanhoop iets het internet op te slingeren waar je nog steeds niet blij mee bent omdat je eigenlijk niet begrijpt waar je mee bezig bent.

En als je dan honderden euro’s hebt geïnvesteerd (jawel, geïnvesteerd) in alle randvoorwaarden sta je alsnog met een mond vol tanden als je naar je pitch gevraagd wordt. Of er trekt een waas voor je ogen als je zelf een mailtje wilt schrijven naar je lijst en geen idee hebt wat je kunt doen om hen in de ‘Bliss’ stand te krijgen.

Twee badkuipen vol vergoten tranen
Als je twee keer per jaar je product of dienst lanceert kost je dat enkele honderden euro’s, twee badkuipen vol vergoten tranen van frustratie en een op handen zijnde echtscheiding wegens chronische stress. En dan weet je nog niet hoe het werkt, zo’n salespage.

Dus…als je de ins & outs leert van een goede salespage, dan bespaar je tijd, geld, frustratie, drie bomen voor de papierenzakdoekjes en de kosten van een echtscheidingsadvocaat.

Maak hier je supersexysalespage met de Salespage Generator, kijk de video van de Salespage Secrets en leer voor eens en altijd hoe je een hoogconverterende supersexy salespage maakt.

 

 

Vergeetwoorden

Vergeetwoorden

Doen!

De laatste twee blogs ging over woorden die je absoluut niet moet gebruiken. Braakwoorden, dus.
Een van de braakwoorden was passie.  Uitgehold woord. Nooit meer zeggen of schrijven. Gelukkig zijn er een heleboel woorden die je wel kunt gebruiken en ongeveer hetzelfde uitdrukken.

Eigenlijk zijn het ‘vergeetwoorden’. Woorden die we minder gebruiken omdat we vastzitten in hypetaal.
Vandaag introduceren we een woord dat je goed kunt gebruiken in de communicatie met je potentiele klant omdat het woord plezierige associaties oproept: PLEZIER, dus.

Plezier is een beleving

Plezier hebben is een beleving. En die beleving kleeft aan diensten en producten. Dus ook aan jouw producten en diensten. Als jouw klanten met plezier jouw diensten afnemen, kun je ze vragen waar dat plezier uit bestaat: de beleving voegt iets toe aan de kwaliteit van hun leven. De beleving van jouw dienst of product maakt hun dag mooier (meditatie) of maakt dat ze lekkerder in hun vel zitten (yoga). Plezier kun je ook beleven aan een samenzijn met iemand anders en het uitwisselen van kennis en delen van ervaringen (groepsbijeenkomsten, community’s).

Er gaat natuurlijk wel wat aan vooraf: dat je hen duidelijk maakt dat met jouw product of dienst hun plezier toeneemt omdat (vul zelf maar in). Dat doe je tijdens de lancering van je product of dienst.

Nog een paar woorden die een goede vervanging voor passie zijn

Uitermate bevredigend
Genieten van
Erg fijn
Heel leuk
Vervullend
Hemels

Stel je schrijft een lanceermail. Jouw product is een online training timemanagement voor de drukke werkende moeder. Jouw drukke werkende moeder wil meer tijd voor zichzelf. Dan kun je schrijven; ‘Wil je meer tijd voor jezelf? Volg dan mijn online training! Koop nu!

Zucht….

Check deze dan:

‘Ook snorrend op de bank met de benen omhoog genieten van een hemelse Chardonnay en 3 afleveringen ‘Orange is the new black’ omdat er niets meer is wat je perse hoeft te doen vandaag, behalve dan eindeloos Netflixen?’

Nergens braakwoorden wat ons betreft. En toch enchanting. Of niet dan?
Kies je woorden met zorg, vermijd braakwoorden en gebruik de woorden die dicht bij het dagelijks taalgebruik aan schurken maar net een beetje meer zijn.

Dan lezen mensen je mailtjes wel uit.

Braakwoorden deel II: nooit gebruiken!

Braakwoorden deel II: nooit gebruiken!

Braakwoorden II

Naar aanleiding van ons vorige blog hebben we de volgende braakwoorden van onze lieve lezers ontvangen. Driewerf dank daarvoor. Het begrip braakwoorden leeft!
Ellen vindt klantgericht een hol woord, Pieteko pro-actief en Carla verbinden. Best wel braakwoorden als ik er goed over nadenk. Ik heb hen gevraagd waarom zij dat braakwoorden vinden. In afwachting van het antwoord hebben wij er alvast wel een paar. De eerste is

Passie

Leuk is tegenwoordig niet meer goed genoeg. Netzomin als fijn, enthousiast of gezellig. Tegenwoordig moet je een passie hebben en met passie je beroep uitoefenen. Vroeger kon je met goed fatsoen nog een suffe baan hebben en je in je vrije tijd vol enthousiasme storten op je hobby waar je buitengewoon veel plezier aan beleefde. Zonder passie tel je niet mee en ben je toch wel een loser. Dan schort er iets aan je, ben je op z’n minst zielig en geen heel mens. En had je net zo goed niet geboren hoeven worden.

Rete-leuk

Iets rete leuk vinden is dus onvoldoende. Dat is best jammer want wij, de Launch Ladies, vinden wat we doen namelijk uber-reteleuk. We vinden het geweldig om andere ondernemers een stukje verder te helpen in hun ondernemerschap, kennis over te dragen en bij te dragen aan meer omzet. Maar passie? Nou, ok, een beetje dan. Als we in de flow (hé, braakwoord) zitten en stuiterend van de lach over de bank rollen omdat we een briljant inzicht hebben gekregen misschien?
Of dat we ons gepassioneerd voelen (ach welnee, ook gelul) als we feedback krijgen van een van onze deelnemers aan ons online programma waarin ze verteld dat ze ons zo dankbaar is voor wat ze geleerd heeft bij ons? Tuurlijk niet, dan gloeien we van trots en voldoening. Maar passie? Passie is een begrip dat bij ontbreken daarvan het zelfvertrouwen en het zelfbeeld ondermijnd. Zo’n situatie waarin als iemand vraagt aan je wat jouw passie is, dat je dan verschrompelt en het liefst onder het tapijt wilt kruipen. Wij gaan dan ook voluit voor leuk, fijn, enthousiasme en voldoening. Probeer maar: ‘Wat is jouw passie?’ tegen ‘Wat vind je leuk om te doen?’  Ik weet wel welke vraag ik makkelijk kan beantwoorden.

Flow

Nog zo’n woord. Als je nooit in de flow je ding doet (hé, braakwoord!) dan ben je net zo’n sukkel als de passieloze. Ook hier geldt: met plezier en aandacht je ding doen is niet voldoende.

Ik heb een voorstel. Laten we het woord flow niet meer in onze mond nemen. En passie ook niet. Tenzij we het over de Johannespassie of de Mattheuspassie hebben. Dat zijn de enige situaties waarin het woord passie recht doet aan het onderwerp zelf.
Vrolijk Pasen.