Selecteer een pagina

Conversie. Wat is dat?

Dit is deel 1 uit de serie 31 Dagen Conversie. Lees of kijk 🙂


We kijken bij het succes van een website of marketingcampagne vaak eerst naar het bereik, zoals het aantal bezoekers.

Echter, dit is helemaal niet waar je naar moet kijken. Natuurlijk is het aantal bezoekers belangrijk, want zonder bezoekers kan je helemaal niets. Toch is het conversiepercentage een stuk belangrijker dan het aantal bezoekers. Zo kan je misschien wel duizenden bezoekers hebben, maar als je conversiepercentage heel erg laag is, dan heb je eigenlijk niets aan deze duizenden bezoekers.

Wat is dan eigenlijk een goed conversiepercentage en waarmee moet ik mij dan vergelijken?

Dat is een vraag die ik erg vaak hoor en daar krijg je dan ook een antwoord op.
Het begrip ‘conversie’ is eigenlijk makkelijk uit te leggen.

Onder ‘conversie’ verstaan wij mensen die een actie ondernemen op jouw website, gedeeld door de mensen die jouw website bezoeken, maal honderd en dan heb je uiteindelijk een percentage. Dit percentage is het conversiepercentage.

conversie percentageformule - the ict girl
Om dus het conversiepercentage uit te rekenen, moeten we eerst weten wat deze actie inhoudt. Dit kan eigenlijk van alles zijn. Een actie noemen we bijvoorbeeld het inschrijven voor een nieuwsbrief, het kopen van een product, het daadwerkelijk lezen van een blog post of bijvoorbeeld het aantal mensen die meedoet aan een winactie die jij hebt georganiseerd. Heel kort samengevat is conversie dus eigenlijk bezoekers die je omzet naar een bepaalde actie zoals de voorbeelden die hierboven zijn genoemd.


Het is daarom belangrijk dat het conversiepercentage zo hoog mogelijk is. Een hoog conversiepercentage, betekent meer acties en dat betekent uiteindelijk dat jij je ultieme resultaat behaalt. Heb jij bijvoorbeeld als doel om een hogere omzet te behalen? Dan is het belangrijk om te kijken hoe je jouw conversiepercentage kan laten groeien.

 

Hoe je dat doet en wat nou eigenlijk een goed conversiepercentage is, dat lees je in 2. Wat is een goed conversiepercentage?

 

❤️ Delen is lief!