Je hebt het waarschijnlijk al eerder gehoord, maar het is het waard om te herhalen:

Het werk wat je doet voor klanten kan snel, goed en goedkoop zijn – maar meestal 2 van de 3.

Je helemaal klem werken op iets waarvoor je goede kwaliteit moet leveren, wat snel geleverd moet worden en wat ook nog eens ‘tegen een leuk prijsje’ moet is een gegarandeerde manier om failliet te gaan.

De driehoek is de Project Management driehoek (of de Ijzeren Driehoek)  en is een model van de beperkingen van project management. Het wordt gebruikt om te illustreren dat het succes van project management gemeten wordt aan de hand van het vermogen van een projectteam om een project te managen, zo dat de verwachte resultaten worden geproduceerd terwijl tijd en kosten ook beheerd worden.

Snel, Goed en Goedkoop – kies er 2!

Dit mantra is zo oud als de weg naar Rome maar het is geweldig omdat het eenvoudig en eerlijk is. En zelfs de meest moeilijke klanten reageren goed op de logica hiervan.

Als je werk goed en snel is dan is het onredelijke om te verwachten dat het goedkoop is. Het afleveren van werk van goede kwaliteit vereist expertise en toewijding. Dat is niet goedkoop.

Als je werk snel en goedkoop is dan is het onredelijk om te verwachten dat het van hoge kwaliteit is. Als je klant snel iets in elkaar gedraaid wil hebben voor een lage prijs, prima. Maar dat is waarschijnlijk niet je beste werk.

Als je werk goedkoop en goed is dan is het onredelijk om te verwachten dat het snel af is. Je kunt iets van hoge kwaliteit maken, en voor een beperkt budget. Als je dat doet dan heeft dit project waarschijnlijk een lagere prioriteit dan opdrachten die meer betalen. Verwacht dat het tijdspad dit weergeeft.

En dat is het… als een klant hoge kwaliteit verwacht voor een schappelijk/klein prijsje, leg dan uit dat je hem/haar kunt helpen met twee van deze ‘eisen’ – ze mogen zelf kiezen welke.