Een website die wél werkt en dus klanten trekt, converteert, verkoopt of welk doel je er ook mee hebt, heeft negen belangrijke kenmerken.
Zo’n website is eigenlijk verplicht voor elk bedrijf. Je website kan je bedrijf op meerdere vlakken helpen. Het kan je helpen met het opbouwen van je geloofwaardigheid, het kan je bedrijf promoten, het kan nieuwe potentiele klanten aantrekken en kan op langere termijn meer verkopen genereren.

Voor een klein (Eenmanszaak of zzp’er ) bedrijf is zo’n website NOG belangrijker.  Een klein bedrijf heeft niet een heel ondersteunend verkoopteam. Een klein bedrijf heeft vaak een beperkt budget en weinig geld voor adverteren en marketing. Dit soort bedrijven moet gebruik maken van elke mogelijkheid om gezien te worden en de zichtbaarheid van hun ‘brand’ te verhogen. Een goede website doet dat.  Het is jammer dat menig ondernemer een website heeft die onder de maat is. De website wordt opgezet volgens een vaste template of een vast stramien en mist een duidelijke persoonlijke strategie.

Veel ondernemers benadrukken, ten onrechte, de visuele aspecten van hun website zoals het ontwerp, de kleuren en de beelden. Feit is dat je website een aanwinst voor je bedrijf. Hoe beter je de website maakt en beheert, des te grotere aanwinst deze is voor je bedrijf. Of simpel gezegd, des te beter deze voor jou werkt om klanten binnen te halen.

Je website moet klanten aantrekken en je helpen om je bedrijf te laten groeien. Natuurlijk, je website moet ook informatief zijn en je bezoeker niet overladen met informatie.  En natuurlijk wil het oog ook wat..dus dat hij mooi is, is mooi meegenomen. Visuele aspecten moeten alleen niet leidend zijn bij het maken van je website. Als je website bestaat uit de beste elementen dan is het visuele aspect het minst belangrijke.

Wil jij ervoor zorgen dat je bedrijf het meest profiteert van aanwezigheid op het internet?
Zorg er dan voor dat jouw site de 9 kenmerken heeft die ik hieronder beschrijf.

1. Uitstekende Homepage content

Je homepage is je beste kans om de aandacht te trekken. Een uitstekende homepage geeft bezoekers wat informatie over waar jouw bedrijf over gaat. Het is de plek waar bezoekers informatie krijgen over wie je bent, wat je echt doet en hoe je hen kan helpen bij het oplossen van hun problemen.

Als deze bezoekers geïnteresseerd raken dan zullen ze waarschijnlijk doorklikken naar andere pagina’s en misschien wel contact met je opnemen of zelfs je product/dienst kopen. Als ze niet geïnteresseerd zijn, klikken ze weg van de pagina en gaan ergens anders heen.

Om ervoor te zorgen dat je homepage het maximale effect heeft, kan je de volgende richtlijnen gebruiken:

  • Maak inhoud die je (potentiele) klanten interesseert. Probeer hun problemen of worstelingen op te lossen. Laat zien hoe je hen kan helpen hun uitdagingen op te lossen.
  • Je inhoud moet duidelijk zijn en niet de tijd van je bezoekers verspillen. De meest mensen hebben haast.
  • Voeg minstens één foto toe. Het liefst een foto van jezelf. Dit geeft vertrouwen en geloofwaardigheid.  Vermijd waar mogelijk stockfoto’s.
  • Zorg voor een duidelijke oproep tot actie. Waar gaan de linkjes op je pagina naartoe?  Naar de mogelijkheid om contact met je op te nemen of om iets te kopen? Zorg ervoor dat je oproep tot acties precies, kort en makkelijk te vinden is.

Pas als je homepage geoptimaliseerd is voor jouw bedrijf, dan ga je door met het verbeteren van de rest van je website. Des te meer nadruk je legt op het afstemmen van je site op je bedrijfsstrategie, des te beter je website presteert.

2. Toon contactgegevens

Klanten zoeken twee dingen bij het kopen bij kleine bedrijven:  uitstekende service op maat en een vriendelijke, stressvrije ervaring. Nog belangrijker is dat mensen willen weten dat ze jouw bedrijf kunnen vertrouwen. Jouw contactinformatie vertelt luid en duidelijk dat je je niet wilt verbergen voor je klanten. Toon je contactgegevens, telefoonnummer, fysiek en postadres en een kaart (als dit relevant is) op je site. Als ze een vraag hebben of meer informatie over een product nodig hebben, kunnen ze eenvoudig je telefoonnummer of e-mailadres vinden en contact met je opnemen. Als ze bij je langs willen komen, kunnen ze op de kaart klikken en zo een routebeschrijving opvragen.

3. Snelle laadtijd

De tijd die het kost om je website te laden, speelt een grote rol bij het succes van je website. Dit is niet alleen belangrijk voor de ervaring van je potentiele klant maar ook voor de zoekmachines. Die kijken naar de laadtijd om te kijken hoe hoog jij scoort in de zoekmachineresultaten. Dit betekent dat als jouw website langzamer is dan die van jouw concurrent (en verder is de site gelijkwaardig) dat jouw concurrent hoger komt te staan dan jij.

4. Responsive

Jouw website moet responsive  zijn. Hoe jouw website er uit ziet op verschillende apparaten is een goede indicator voor de prestaties. Ook dit heeft weer te maken met de zoekresultaten. Wist je dat meer dan 50% van de zoekopdrachten in Google met een mobiele telefoon gedaan worden? Hoe goed jouw site werkt op een mobiele telefoon bepaalt dus ook hoe hoog jij scoort in de zoekresultaten op mobiele telefoons. En dan hebben we het nog niets eens over de ervaring van jouw bezoekers. Kleine lettertypes, slechte kwaliteit foto’s en moeilijke navigatie op een telefoon zorgen er alleen maar voor dat de bezoeker sneller verdwijnt.

5. Meten is weten

Zonder te meten is het maar gokken hoe goed jouw site het doet of om conversie te meten. De meest bekende tool om de prestaties van je site te meten, is Google Analytics.  Als ondernemer moet je hier eigenlijk gebruik van maken. Door het gebruik van Google Analytics heb je toegang tot gedetailleerde en meetbare informatie over de prestaties van je site. En pas als je iets kunt meten kun je het verbeteren.
Met Google Analytics kun je bijvoorbeeld zien:

  • hoeveel bezoekers jouw site heeft op bijvoorbeeld een dag of in een maand;
  • waar deze bezoekers vandaan komen (geografisch);
  • hoe lang bezoekers op jouw site blijven;
  • van welke site ze naar jouw site gekomen zijn;
  • welke pagina’s het meest bezocht worden en hoe lang bezoekers op een pagina blijven;
  • statistieken over zoekopdrachten waarmee bezoekers naar jouw site gekomen zijn.

En nog heel veel meer.

6. Google Search Console

Google Search Console is weer zo’n fijne gratis tool van Google. Hierin kun je de laadtijden, fouten en prestaties van je website zien. Het is een nuttige aanvulling op Google Analytics.

7. Blog

Veel ondernemers denken dat je goed moet kunnen schrijven om te bloggen. Dit is NIET waar. Elk bedrijf heeft voordeel bij een blog want een blog is een goedkope marketingtool. Sterker nog, een blog is een cruciaal onderdeel van een marketingstrategie – onafhankelijk van jouw branche of niche.
Als je klanten hebt die staan te trappelen om iets van je te kopen, dan heb je al een publiek wat op je blogartikelen staat te wachten. Een blog kan gebruikt worden voor verschillende doeleinden. Je kunt je (potentiele) klanten adviseren en informeren, problemen uitleggen en ze waarde geven omdat ze jouw producten of diensten afnemen.  Een blog helpt je om je expertstatus op te bouwen en om je zichtbaarheid te vergroten. Een actief blog is ook goed voor jouw positie in de zoekresultaten.

Veel ondernemers worstelen met het vinden van onderwerpen om over te bloggen. Hoe kies je nu de juiste onderwerpen:

  • Ken je doelgroep – voor wie schrijf je je artikelen eigenlijk? Je artikelen zijn bedoeld voor jouw doelgroep, niet voor jou.
  • Hoe kan jouw blog je doelgroep helpen? Voordat je begint met schrijven moet je een goed idee hebben hoe dit jouw doelgroep kan helpen. Welke vragen hebben ze? Welke problemen hebben ze? Hoe kan jij helpen? Focus op oplossingen. Focus niet op de voordelen van jouw producten en diensten. Het interesseert niemand hoe geweldig je bent of hoe geweldig jouw product is (ook al is dat zo natuurlijk) . Focus op hoe je oplossingen voor hun problemen kunt bieden.
  • Zoek inspiratie. Kijk naar succesvolle blogs op jouw gebied. Leer van ze. Lees hun blogs. Bekijk hoe ze opgebouwd zijn. Je kunt van je concurrentie leren. Welke kopteksten gebruiken ze?  Hoe lang zijn hun artikelen? Wat voor plaatjes gebruiken ze?
    Kopieer niet van je concurrenten. Gebruik anderen als inspiratie en maak iets wat veel beter is.

8. Bewijs

Bezoekers van jouw site nemen niet zomaar aan wat je zegt. Je zult met bewijs moeten komen. Potentiële klanten willen weten dat anderen ook jouw product of dienst hebben gebruikt en wat de resultaten voor hen zijn geweest. Ze hebben bewijs nodig.

Daarom moet je reviews, testimonials, case studies of een portfolio op je site zetten. Laat maar zien wat je gedaan hebt. Dit geeft potentiele klanten inzicht in hoe jouw bedrijf het doet. Dit laat precies zien wat je kan doen, wat je gedaan hebt en hoe je andere mensen hebt geholpen en hoe je met hun behoeften en problemen bent omgegaan.

9. Houd je aan de voor jou geldende wetten

Als ondernemer (en ingezetene) hoor je je natuurlijk te houden aan de wetten van jouw land.
Die kunnen namelijk van invloed zijn op wat je op je website zet. Denk eens aan:

  • webshops die naam, adres, contactgegevens, KVK-nummer en BTW-nummer, algemene voorwaarden moeten tonen op hun website.
  • privacywetten die bepalen dat je bijvoorbeeld een TLS-certificaat moet hebben.
  • privacywetten die zeggen dat je een privacyverklaring moet hebben en een cookiemelding.

Deze wetten kunnen voor ieder land anders zijn. Check dit dus uitgebreid voordat je een website online zet.

Als je een goede website wilt hebben die doet wat hij moet doen en niet alleen maar mooi is, begin dan bij de bovenstaande 9 kenmerken.

Heb je toevoegingen, opmerkingen, correcties? Gebruik het formulier hieronder…