Hoe werkt Google?

Google is de meest gebruikte zoekmachine in Nederland. De kans is groot dat jij deze dus ook gebruikt.
En als je zelf een website hebt wil jij waarschijnlijk weten hoe je hoger scoort in Google.
Of je hebt een bak geld die je aan een specialist geeft. Deze specialist zorgt ervoor dat jij op pagina nummer 1 komt in de zoekresultaten. Of niet, want niemand kan dat garanderen.
Maar hoe werkt Google nu?

Zoeken begint natuurlijk met het internet.
Zonder internet geen Google.

Het World Wide Web (onderdeel van het internet) bestaat uit zo’n 60 triljoen pagina’s en dat worden er met de minuut meer.

Bedenk je eens hoe het zou zijn als er geen zoekmachines waren om je te helpen de informatie nodig te hebben die jij nodig hebt.
Ik zie een oud papier container voor me waarin je aan het zoeken bent naar die ene krant met dat ene artikel.

Of de bibliotheek van vroeger met die microfiche apparaten…je zoekt je te pletter….

Er is veel commentaar op Google en privacy, toch maakt Google ons leven wel een heel stuk gemakkelijker.
Zal ik je eens vertellen (op een Jip en Janneke-manier) hoe Google werkt?

Search spider

Google ‘kruipt’ als een spin door het web van al die pagina’s. Zij hebben hiervoor programma’s draaien (met de toepasselijke naam ‘spiders’) die niets anders doen dan van pagina naar pagina kruipen, door alle linkjes te volgen.
Als je zelf een website hebt, kun je zelf beslissen of de spider door je site heengaat of niet. Het kan maar zo zijn dat je een site hebt die je niet geïndexeerd wilt hebben. Zo heb ik mijn online lesomgeving dichtgezet voor zoekmachines. Als ik dan per ongeluk een fout maak bij het zichtbaar maken van pagina’s dan liggen niet meteen al mijn programma’s op straat.

om de gratis Conversie Game te downloaden

Index

Bovengenoemde spider stuurt informatie naar Google voor het indexeren van je pagina en bewaart dit in een grote database. In deze database wordt informatie over je domein, de inhoud van je pagina en nog een aantal dingen opgeslagen. De pagina’s worden onder andere gesorteerd aan de hand van de inhoud. Deze index is meer dan 100 miljoen Gigabytes groot. 100 miljoen! Vergelijk dat eens met de harde schijf in jouw computer. De harde schijf in mijn laptop is net 500 Gigabytes.

Zoeken

Als jij een zoekopdracht intypt op de Google zoepagina bijvoorbeeld, proberen allerlei algoritmes aanknopingspunten te vinden voor wat je precies wilt weten. Denk hierbij aan spelling, synoniemen, zoekmethodes en of je zoekopdracht begrepen wordt. Deze algoritmes zijn ingewikkelde programma’s en formules die samen de kracht van Google zijn. Marketingspecialisten willen ze daarom graag in handen hebben. Maar Google weet dit tot nu toe goed geheim te houden. Sommige dingen zijn bekend, de meesten niet.

Aan de hand van deze gevonden aanknopingspunten in jouw zoekopdracht worden er resultaten uit die database gevist. Voor dat ‘vissen’ worden 200 verschillende factoren gebruikt; zoals de kwaliteit van de site en de pagina, de ‘versheid’ van de pagina (dus hoe oud deze is), de veiligheid van de content, jouw context (vorige zoekopdrachten etc), vertalingen en de zoekopdrachten van de rest van de wereld. En dat allemaal binnen 1/8 van een seconde. Wauw!

Zoekresultaten

Google toont de resultaten op verschillende manieren. Denk aan zoeken op je laptop, tablet of mobiel, met plaatjes of video. Of de verschillende opties bovenin (web, afbeeldingen, video, shopping, etc.).

Ondertussen wordt spam er uitgefilterd. Het grootste gedeelte van spam wordt automatisch verwijderd. Andere verdachte pagina’s worden alsnog met de hand verwijderd als dit nodig is.

En nu?

Nu je dit weet, kijk je misschien anders naar zoeken in Google. Of je wilt weten wat de factoren zijn om te bepalen of een pagina hoog in de resultaten komt.
Het proberen te beïnvloeden van de resultaten heet SEO. Dit staat voor Search Engine Optimisation, ofwel zoekmachine optimalisatie.

Hoger scoren met je site

Zoekmachine optimalisatie is een hele bedrijfstak geworden. Er zijn zelfs bedrijven die dit als specialisme hebben.

Zoekmachine optimalisatie bestaat uit 4 onderdelen:

  1. Zoekterm-onderzoek
    Het bepalen van zoekwoorden en -termen die goed scoren voor jouw bedrijf.
  2. Tekstoptimalisatie
    Dat is het verwerken van zoektermen in je website.
  3. Websiteoptimalisatie
    De navigatie en de snelheid van je website kunnen de score beïnvloeden.
    Maar ook of je site goed zichtbaar is op mobiele apparaten is van invloed op de score.
    En zelfs of je verbinding versleuteld (en dus veiliger is) is, is van invloed (ssl, https).
  4. Backlinks
    Dit zijn linkjes van andere sites naar jouw site.
    Als jij goede content hebt, wordt er gelinkt. Dit is voor Google een indicatie van de waarde van je site.

White Hat & Black Hat

In SEO wordt er onderscheid gemaakt tussen White Hat SEO en Black Hat SEO.

Black Hat SEO zijn technieken die niet de regels van de zoekmachines volgen. Dat is dus niet ‘zoals het hoort’.
In het begin scoor je er misschien hoog mee, maar uiteindelijk heeft Google het door en krijg je strafpunten.

White Hat SEO zijn de technieken die wel de regels van zoekmachines volgen.
Het is heel verstandig om je hier aan te houden als je hoger wilt scoren in Google.

 

Panda, Penquin, Hummingbird, …

Google maakt per jaar meer dan 600 wijzigingen in het zoekalgoritme. De meesten worden niet opgemerkt, maar als het om wijzigingen gaat die in één klap de score van een heleboel pagina’s kan beïnvloeden, dan krijgt zo’n update een naam.

Panda (2011), Penquin (2012) en Hummingbird (2013) zijn van die grote algoritme wijzigingen die de afgelopen jaren bij Google hebben plaatsgevonden.
SEO-specialisten maken zich enorm druk om deze wijzigingen.

Maar weet je wat het is? De basis SEO-technieken zijn niet anders geworden.
Als jij zorgt voor een kwalitatief goede site die een geweldige gebruikerservaring biedt met waardevolle content, dan hoef je je geen zorgen te maken om die individuele updates.

Pagerank

Pagerank wordt vaak genoemd als je het over scoren in Google hebt. Pagerank bepaalt de positie van je pagina aan de hand van het aantal waardevolle links naar je pagina. Dit was het eerste algoritme dat Google gebruikte en dus het best bekende. Zoals je hierboven hebt gelezen zijn er inmiddels een heleboel meer, dus het aantal links bepaalt echt niet meer alleen je positie. Een goede pagerank is geweldig, maar niet het enige.

En nu?

Voordat jij besluit om met een zak geld naar een SEO specialist te stappen om dat in orde te laten maken, wil ik dat je even goed nadenkt. Als jij een klein bedrijf hebt, met beperkt budget, dan kan je overwegen om je SEO zelf te doen. Het is niet moeilijk en ook niet heel veel werk. Je moet alleen even de stappen weten.

Doe jij je zoekmachineoptimalisatie zelf? Ik hoor graag je antwoord hieronder.

Reageren

avatar
  Subscribe  
Abonneren op