Om niet achter te blijven als ondernemer en goede resultaten te kunnen boeken moet je met je kop boven het maaiveld uitsteken.  En dat kan niet als je een website hebt die er hetzelfde uitziet als die van een hele kudde andere ondernemers. Het resultaat van zo’n website is ongeïnteresseerde bezoekers die never nooit van je zullen kopen.

Uniciteit en authenticiteit zijn modewoorden die een beetje aan waarde hebben ingeboet. Toch blijft het een sterk gegeven dat je succesvoller bent als je uniciteit en authenticiteit inzet. Kortom, dat je jezelf bent.

Dus….wat maakt jouw website een opmerkelijke website?

Goede vraag…met een nog beter antwoord al zeg ik het zelf.
Wel een moeilijk antwoord want als je site opmerkelijk is betekent dat jij iets op jouw site hebt wat een ander niet heeft. Ik kan dit natuurlijk niet in een algemeen artikel uitleggen.

Het makkelijkste is om je een lijstje te geven van wat je website niet opmerkelijk maakt.

5 redenen waarom jouw website niet opmerkelijk is:

1. Je hebt de site van iemand anders gekopieerd

De originele site was misschien uniek. Op het moment dat je deze kopieert dan zijn ze allebei niet uniek meer.
En wat de ene site uniek maakt werkt misschien voor dat product of dienst en voor die doelgroep.
Wie zegt dat dit voor jou werkt?
Je ziet het vaak. Iemand is erg succesvol in een bepaalde branche en op een bepaald gebied. Ineens zie je kopieën opduiken. Kopieën van de website, kopieën van het aanbod, kopieën van de teksten. En dan zijn ze verbaasd dat het voor hen niet werkt. Succes bestaat niet uit een mooie website, of een mooi product of lekker bekkende teksten. Het is een combinatie van factoren die je nooit zomaar 1 op 1 kunt kopiëren.

Oh, enne, er is niets mis met het gebruiken van een idee van een ander (binnen de wettelijke grenzen natuurlijk). Dit noemen we inspiratie en dit betekent dat jij je eigen draai eraan geeft en je eigen sausje er overheen gooit.

2. Je hebt een site voor ‘vrouwen’ of een site voor ‘coaches’ of een site voor dwergpapegaaien die op retraite zijn

Een website voor dwergpapegaaien die op retraite zijnWààt? Echt…een website voor vrouwen of een website voor coaches (of die website voor die papegaaien) is echt niet anders. Je website wordt er echt niet uniek van (juist niet, lijkt me).  Ik kijk met verbazing naar ondernemers die dit aanbieden en het ook nog weten te verkopen aan goedgelovige klanten.  Waarschijnlijk krijg ik nu de bende van webdesigners voor coaches of die papegaaien op mijn nek, maar soît. Die papegaaien ben ik het bangst voor. Die snavels zijn zo scherp.
Hoe kan een website nu nog uniek zijn als het zo makkelijk in een hokje te duwen valt?

3. Je hebt van die ‘mooie’ foto’s die al honderd miljoen keer door anderen zijn gebruiktStockfoto's maken je site niet opmerkelijk

Je weet wel welke ik bedoel. Die van mooi uitziende mannen en vrouwen in pakken die naar een computer aan het kijken zijn of die elkaars handen schudden.  Zo zie jij er toch niet uit, of wel?

Mijn excuses als je een van deze mooie modellen bent en er echt altijd zo bij staat.

Hoe kan ik als potentiele klant nu een goed beeld krijgen van jou of je bedrijf als je zulke foto’s op je site zet?

4. Je blijft op de vlakte dobberen

Herken je dat?  Je leest teksten van een website maar je voelt je niet aangesproken.
Als je de teksten goed bekijkt dan zie je dat er veel over ‘men’ en ‘de klant’ wordt gesproken.

Je wordt nergens echt direct aangesproken.

De boodschap gaat als het ware over je hoofd heen.
Het is nog erger als de tekst doorspekt is met van die buzz-woorden zoals (zie plaatje).Dat zijn er zo een paar die ik even op het internet heb gevonden, en ik weet zeker dat als we samen even gaan zitten we er nog meer kunnen verzinnen.
In het blog van Lanceren kan je leren noemen we ze ook wel braakwoorden. Woorden die misschien ooit geldig waren maar die nu lege holle hulzen zijn geworden (echo, echo, echo) en die de lezer van je pagina’s laat afvragen waar je het in godsnaam over hebt. Zeg waar het op staat!

Behalve dat je nergens direct wordt aangesproken en je niet weet waar ze het over hebben, is er ook nog dit:

Je weet helemaal niet wie er achter zit.

Wat jou uniek maakt (en authentiek) – wacht, ik kijk even bij synoniemen.net om deze braakwoorden te voorkomen – ofwel opmerkelijk en echt, is jouw persoonlijkheid. Gebruik je eigen woorden, laat jezelf zien. Wat maakt jou, jou? Niet de woorden en ideeën van een ander, toch?

Dit zijn 4 redenen waarom jouw website uniek is (of juist niet). Om het lijstje uniek te maken wil ik graag jouw 5e punt horen.
Wat maakt volgens jou een website opmerkelijk, anders, echt?

Ik hoor het graag in de opmerkingen hieronder.